چگونه در خود انگیزه کاری را به وجود بیاوریم؟

چرا بی انگیزه ایم ؟

اگر بی حوصله ایم و انگیزه انجام دادن کاری را نداریم ، ذهنیت خودمان ار تغییر داده و فکر کنیم سرشار از انگیزه ایم . مزیت این کار در این است که به محض شروع ، کم کم احساس می کنیم که شور و نشاط و علاقه ، در وجودمان زنده شده است .

چرا بی انگیزه ایم ؟

به صورت طبیعی بسیاری از مواقع کار عاقلانه این است که عمیق ترین احساساتمان را از دیگران پنهان کنیم ، اما این کار حالمان را خوب نکرده و باعث منزوی شدنمان می شود. برای اینکه همیشه با انگیزه باشیم و با انگیزه بودن باعث می شود زندگی بهتری را تجربه کنیم ، دست به انتخابی بزنیم که بتوانیم احساساتمان را به افرادی که قابل اعتمادند بیان بکنیم .

چطور انگیزه داشته باشیم؟

سوال بسیاری از افراد دور و برمان این است که چطور می توانیم انگیزه داشته باشیم و انگیزه خود را بالا ببریم ؟ این سوال خوبی نیست  مثل این می ماند که شخصی به ما بگوید چرا وقتی آب قطع است ، شیر آب را که باز می کنم آب نمی آید ؟!

انگیزه از قسمت های مختلفی شکل گرفته است و تا زمانی که این قسمت ها وجود نداشته باشند ، به نظر من انگیزه معنایی پیدا نمی کند . مثلاً اگر هیچ حساب پس انداز قرض الحسنه ای برای خود نداشته باشیم ، توقع اینکه برنده جوایز قرض الحسنه بانک باشیم ، مانند مثال شیر آب ، خنده دار است .

اجزای اصلی که باعث ایجاد انگیزه می شوند ، عبارتند از :

اول : هدف داشته باشیم «در همه بخش های زندگی هدف داشته باشیم اما با روش صحیح و اصولی»

دوم : سبک زندگی صحیحی را برای خودمان انتخاب کنیم «شامل روابط عاطفی ، ساعات کار مناسب ، خواب کافی ، تغذیه مناسب ، تفریح اصولی و…»

سوم : کسب کردن اطلاعات و تخصص کافی در مورد فعالیت مورد نظر…

چهارم : کنترل کردن ورودی های ذهن «مثل اینترنت ، موبایل ، تلویزیون و …»

به صورت تقریبی می شود مطمئن بود که با رعایت کردن ۴ نگته فوق ، انگیزه به اندازه کافی ایجاد می شود .

با خودمان قرار بگذاریم

حتماً در طی روز و یا روز های متمادی علاقه ای برای انجام کاری و یا کارهایی نداریم در این جور مواقع با تعیین کردن جایزه و یا پاداشی خودمان را تشویق به انجام دادن آن کار کنیم . به طور مثال اگر کار من خواندن یک کتاب و یا انجام یک کار اداری و یا برداشت محصول و ….باشد ، به خودمان بگوییم اگر این بخش از کتاب و یا انجام این بخش از گزارش و یا برداشت و جمع کردن این قسمت از محصول ، می روم بیرون قدم می زنم ، بستنی می خورم و یا هر کاری که علاقه داریم .

تغییر باورمان در مورد انگیزه

اغلب آدم های اطرافمان بی حوصله اند و انگیزه هیچ کاری را ندارند و یا اینکه همیشه اوقات از بیماری در قسمتی از بدن خود می نالند که همه این رفتارها ناشی از بی انگیزگی است .

تصور کنیم که سرشار از انگیزه ایم .

اینکه همانی می شویم که تصور می کنیم اگر تصورمان این است که همیشه دچار بیماری هستیم همین اتفاق رخ می دهد و درگیر همین افکار منفی می شویم . انگیزه به معنای سرزندگی است و پیشنهاد من این است که با انگیزه باشیم و حسن این کار در این است که به محض شروع ، آرام آرام احساس می کنیم که شور و علاقه ، حقیقتاً در وجودمان زنده شده است.

تغییر زمان و مکان هدف ها

هدف های بزرگ و مهم و ویژه برای خودمان در نظر بگیریم . اهداف بزرگ تر نسبت به هدف های کوچک تر ، انگیزه بیشتری در ما وجود می آورند . اهدف بزرگ تر اثر بیشتر و عمیق تری دارند و می توانند منشأ انگیزه های قوی تری شوند.

تخصص در سه مهارت

همیشه برای هر کاری یک راهکاری وجود دارد و راهکار برای اینکه انگیزه زیادی کسب کنیم ، این است که در سه حیطه از  زندگی خود متخصص شویم ؛ یعنی کاری که باید انجام دهیم این است که :

سه حوزه در زندگی خود انتخاب کنیم و تلاش کنیم با عمل به برنامه ریزی که انجام می دهیم در آن سه حوزه بهترین های کشور باشیم .

به محض اینکه مابرای این سه حوزه تلاش می کنیم ، می بینیم که در تک تک اجزای زندگی مان تغییرازت فوق العاده ای رخ می دهد و این موضوع فقط بسته به آن حوزه ها نخواهد بود . از این رو پیشنهاد می کنم از فعالیت های کوچک شروع کنیم و دائماً خودمان را بهبود ببخشیم . باید هر روز حداقل یک کار کوچک هم که شده برای آن انجام بدهیم .

در آن سه حیطه یادبگیریم ، تمرین کنیم ، شکست یخوریم ، یاد بگیریم ، تمرین کنیم ، شکست بخوریم ، بازخورد بگیریم و نگاهمان به آینده باشد و تمرین کنیم تا بالاخره جزء بهترین ها شویم .

تلاش کنیم با تمرین و تمرین و تمرین در یک حوزه تبدیل به یک متخصص عالی شویم ، در بقیه اجزا هم در ما تغییرات خوبی رخ می دهد و این خود باوری در ما رخ می دهد که می توانیم تغییرات فوق العاده ای در خودمان ایجاد کنیم .

سه کار را انتخاب کرده و در آن بهترین شویم .
۱-  ……………       ۲-    …………….     ۳-    ……………..
بسیاری از راهکارهای دیگر برای ایجاد انگیزه :

۱-برنامه ریزی برای اینکه از کارهای کوچک شروع کنیم . ۲- از کارهای سخت و جدید شروع کنیم .۳-موفقیت ها را به خودمان یادآوری کنیم .۴-محیط کارمان را همراه با تفریح کنیم . ۵-از شکست ترسی نداشته باشیم.۶-چرایی انجام کارها را بدانیم.۷-هدف هایمان را بنویسیم و یادداشت برداری کنیم ازکارهایی که مربوط به همین هدف ما است . ۸-مثبت اندیش باشیم و یا اگر نیشتیم از همین لحظه افکار منفی را از خودمان دور کنیم .۹-بالاتر از توانمان فکر کنیم و تصویر سازی می تواند کمک بسیار زیادی به این قضیه کند .۱۰-کمتر تلویزیون تماشا کنیم .۱۱-کارها را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم .۱۲-توانایی های خودمان را پنهان نکنیم .

جملات انگیزه بخش در طول مسیر را نباید از یاد ببریم

یکی از بهترین روش های ایجاد انگیزه ، جملات انگیزه بخش و مثبتی باشند که حال و هوای ما را تغییر می دهند و با خواندن آن انگیزه زیادی پیدا می کنیم .

در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم :

می توانیم شکست خوردن را بپذیریم اما تلاش نکردن را هرگز!

ستاره ها بدون تاریکی نمی توانند بدرخشند.

پس هر سختی آسانی است .

مقالات پیشنهادی
ازنو خودمان را بسازیم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *